بررسي نقش پدافند هوايي در سال اول جنگ

بررسي نقش پدافند هوايي در سال اول جنگ

  • نام فايل: بررسي نقش پدافند هوايي در سال اول جنگ
  • حجم فايل: ۱۸۰ كيلوبايت
  • فرمت: word , PDF
  • سايز كاغذ: A4 آماده كپي با هر نوع دستگاهي
  • تعداد صفحات: ۲۶ صفحه
  • صفحه آرايي: بسيار مرتب، رنگي و قابل ويرايش
  • توضيحات: قبل از چاپ، مشخصات تهيه كننده را ويرايش كنيد (تهيه كننده مدير سايت مي باشد)

 

چكيده مقاله:
اين مقاله به بررسي عملكرد پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سال اول جنگ تحميلي به ويژه در منطقه عملياتي جنوب كشور مي پردازد. پدافند هوايي از جمله سازمانهاي نظامي است كه از ابتداي جنگ در فرايند دفاع از كشور حضور فعال داشته و اين حضور در تاريخ ثبت شده است. برابر اسناد و مدارك موجود پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در تمامي عملياتهاي انجام شده آفندي و پدافندي در سالهاي دفاع مقدس حضور تأثيرگزار داشت. با توجه به اينكه برد رادارهاي پيش اخطار پدافند هوايي فراتر از مرزهاي كشور است، لذا تمام عملياتهاي انجام شده در پوشش رادارهاي پدافند هوايي به وقوع پيوست. افسران كنترل شكاري پدافند هوايي علاوه بر كنترل فضاي نبرد منطقه عملياتي جنوب و هدايت هواپيماهاي شكاري خودي، حضور هواپيماهاي شكاري عراقي را رصد كرده و با اعلام پرواز اسكرامبل و هدايت جنگنده هاي خودي و سپس تقسيم آتش براي سايتهاي موشكي زمين به هوا و سامانه هاي توپخانه اي  امنيت را براي نيروهاي سطحي به ارمغان آوردند.

سامانه هاي زمين به هواي پدافند هوايي از همان لحظات اول حمله هوايي عراق و شروع جنگ به وظايف خود به خوبي عمل كرده تا آنجا كه در گزارش مقام معظم رهبري به مجلس شوراي اسلامي از اين عملكرد و ساقط شدن هواپيماهاي عراقي ياد شده است.

فراخوان كاركنان پدافند هوايي از سوي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) جهت حضور در مناطق عملياتي جنوب (از جمله سوسنگرد) طي تلفنگرام به فرمانده وقت نهاجا (شهيد فكوري) و به صورت به اسم و مشخص نشان دهنده ميزان تأثيرگزاري پدافند هوايي در منطقه عملياتي جنوب است. از ميان نفرات فراخوان شده توسط مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، شهيد عبدالله عيسي پور در سوسنگرد به شهادت رسيد و مقام معظم رهبري طي مصاحبه اي به شهادت وي اشاره فرمودند.

از آنجا كه زيرساخت حفظ ارزش‌هاي دفاع مقدس، نشر، بيان و بازگويي آن ارزش‌ها و عملكردها مي‌باشد، لذا اين مقاله سعي در گام برداشتن در مسير حفظ ارزش‌هاي دفاع مقدس از طريق بازگويي بررسي نقش پدافند هوايي ارتش در سال اول جنگ تحميلي ( با تأكيد بر منطقه عملياتي جنوب كشور) را دارد. روش تحقيق در اين مقاله تركيبي از روش‌هاي اسنادي و روش‌هاي ميداني است. زيرا در گردآوري اطلاعات علاوه بر بهره‌گيري از مصاحبه، روش صوتي و تصويري و همچنين فوكوس گروپ، بازخواني اسناد و مدارك به جا مانده از سال‌هاي دفاع مقدس، كتب مربوط به عمليات هاي سال اول جنگ، مقالات منتشره در خصوص عمليات هاي ياد شده و…مورد استفاده محقق قرار گرفت.

واژگان كليدي:
پدافند هوايي، ارتش، دفاع مقدس،  سال اول جنگ، منطقه عملياتي جنوب

 

===================

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

براي دانلود اينجا كليك كنيد
براي دانلود اينجا كليك كنيد

نوشته شده توسط پروژه سراي دانشجو | ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۳:۲۲ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :