نيروگاه سيكل تركيبي

نيروگاه سيكل تركيبي

  • نام فايل: نيروگاه سيكل تركيبي
  • حجم فايل: ۲۳۳ كيلوبايت
  • فرمت: PDF , word
  • سايز كاغذ: A4 آماده كپي با هر نوع دستگاهي
  • تعداد صفحات: ۵ صفحه
  • صفحه آرايي: بسيار مرتب، رنگي و قابل ويرايش
  • توضيحات: قبل از چاپ، مشخصات تهيه كننده را ويرايش كنيد (تهيه كننده مدير سايت مي باشد)

 

 مقدمه
نيروگاه چرخه تركيبي نيروگاهي است كه شامل تعدادي توربين گاز و توربين بخار مي‌شود. در اين نوع نيروگاه، با استفاده از بويلر بازياب، از حرارت موجود در گازهاي خروجي از توربين‌هاي گاز، براي توليد بخار آب مورد نياز در توربين‌هاي بخار استفاده مي‌شود. اگر توربين گاز به صورت سيكل تركيبي نباشد، گازهاي خروجي آن، كه مي‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتيگراد دما داشته باشند، مستقيماً وارد هوا شده و انرژي باقي‌مانده در آن هدر مي‌رود. در حالي كه در نيروگاه سيكل تركيبي، از اين انرژي استفاده شده و بويلر توربين بخار بدون نياز به سوخت، بخار آب توليد مي‌كند. بنابراين، با استفاده از اين روش، راندمان سيكل افزايش مي‌يابد.
به صورت تئوريك، انرژي قابل بازيابي از اگزوز توربين‌هاي گازي حدود نصف انرژي توليد شده توسط خود توربين گاز است. بنابراين، توان توربين بخار حدود نصف توربين گاز خواهد بود. در برخي از طراحي‌ها، دو توربين گاز، انرژي مورد نياز براي يك توربين بخار را ايجاد مي‌كنند و در نتيجه، توان توليدي توربين‌هاي بخار در حدود توربين‌هاي گاز مي‌شود.

نيروگاه هاي سيكل تركيبي (Combined cycle power plant) راه حل بسيار كارآمد، انعطاف پذير، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محيط زيست براي توليد برق است.
نيروگاه سيكل تركيبي در واقع تركيبي از توربين بخار و توربين گازي مي باشد به نحوي كه ژنراتور توربين گازي برق را توليد مي كند، درعين حال انرژي حرارتي تلف شده از توربين گاز ( توسط محصولات احتراق) براي توليد بخار مورد نياز توربين بخار مورد استفاده قرار مي گيرد و به اين طريق برق اضافي توليد مي شود. با تركيب كردن اين دو سيكل بهره بري از نيروگاه افزايش پيدا مي كند. بازده الكتريكي از يك چرخه ساده كارخانه نيروگاه برق بدون استفاده از اتلاف گرما به طور معمول راندماني بين ۲۵ تا ۴۰ درصد دارد، در حالي كه همان نيروگاه با سيكل تركيبي راندمان الكتريكي حدود  ۶۰ درصد را دارد. همانطور كه گفته شد اين نيروگاه ها از تركيب توربين هاي بخار و گاز ساخته مي شوند و بسته به نوع توربين ها ، ديگ هاي بازيافت گرما ، و دستگاه هاي بازيابي انواع متعددي دارند.
با به كار گيري توربين هاي گازي در چرخه هاي تركيبي  مي توان پايين بودن بازده آن را بر طرف كرد و در نتيجه آن را براي تامين بار پايه به كار گرفت، در عين حال از مزاياي ديگر آن نيز مانند راه اندازي  سريع و انعطاف پذيري  آن در محدوده ي گسترده اي از بار بهره مند شد.

===============

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
داده كاوي در بانكداري الكترونيكي
نوشته شده توسط پروژه سراي دانشجو | ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰:۳۶ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :